Equal-Life

Onderzoek naar in welke mate de verschillen in fysieke en sociale omgeving samenhangen met verschillen in de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen.

Looptijd
Lopend
Lectoraat
  • Duurzaam Gebouwde Omgeving

Onderzoek naar in welke mate de verschillen in fysieke en sociale omgeving samenhangen met verschillen in de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen.

Iedere dag zijn onze kinderen blootgesteld aan verschillende omgevingen. We hebben het misschien niet door, maar de kwaliteit van de lucht, de hoeveel geluid, de leefstijl, de sociale omgeving en voeding hebben invloed op hun gezondheid. Bij het Equal-Life project onderzoeken we in welke mate de verschillen in fysieke en sociale leefomgevingen samenhangen met verschillen in de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen.

 

Een basis leggen

Om de verschillen in kaart te brengen, leggen de onderzoekers van Avans en de TU Eindhoven vast waar en hoe kinderen hun tijd doorbrengen. Daarbij beschrijven ze voor verschillende leeftijdsgroepen waar ze zijn, wat ze doen, met wie en hoe de omstandigheden in die omgeving zijn (o.a. geluid). Hierbij kijken de onderzoekers tot welke sociale groep in de samenleving de kinderen behoren. Naast de fysieke omgeving kijken de onderzoekers dus ook naar de sociale omgeving. Met deze gegevens maken de onderzoekers een optelsom van de invloeden, waar de kinderen tijdens hun groei en ontwikkeling aan zijn blootgesteld: een basis voor verder onderzoek en analyse.

 

Meten = weten

Het onderzoek bestaat voor een deel uit literatuurstudie. Daarnaast brengen de onderzoekers met enquêtes in beeld in welke omgeving de kinderen actief zijn, niet alleen waar ze zijn maar ook welke sociale omgeving dat is. Daarnaast volgen de onderzoekers de kinderen ‘op afstand’ met behulp van gps. Dit geeft een beeld waar ze zijn: in een dagboekje leggen de kinderen vast wat ze doen. Aan de hand van de locatiegegevens wordt bijvoorbeeld de geluidbelasting van de kinderen maar ook de tijd dat ze in een groene omgeving zijn bepaald. Het spreekt voor zich dat bij dit onderzoek de privacy van de kinderen bewaakt wordt en dat het onderzoek hen niet te veel belast. De analyse van de data is in volle gang, op zoek naar een relatie tussen de fysieke- en sociale leefomgeving van kinderen en hun geestelijke gezondheid en welzijn.

 

Impact door lokale én internationale samenwerking

Equal-Life is onderdeel van een groot Europees project, waarbij vele internationale partners samenwerken. De Europese Unie ondersteunt dit project financieel. Het RIVM coördineert Equal-Life, waarbij de voornaamste samenwerkingspartners van Avans Hogeschool (lectoraat Gebouwde Omgeving) de Technische Universiteit Eindhoven en de Universiteit Bremen zijn. Het Equal-Life onderzoek vindt plaats vanuit het lectoraat Duurzaam Gebouwde Omgeving (lector Ingrid Janssen). Ella Braat-Eggen voert dit onderzoek uit, samen met studenten van de Academie voor Duurzaam Gebouwde Omgeving. Een mooi voorbeeld dus van een brede aanpak vanuit een lokale basis met internationale impact en hoe techniek het welzijn en ontwikkeling van mensen dient.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.