Afgelopen week was de vijfde, en daarmee de laatste, actieleerbijeenkomst in PI (Penitentiaire Inrichting) Ter Peel. Het traject van het project ‘’Moeder Blijf Je’’ is samen met de praktijkpartners doorlopen. De aanwezige PIW-ers (Penitentiair Inrichtingswerkers) en casemanagers beschouwden deze bijeenkomst als zeer waardevol, waarbij ze gericht en gestructureerd konden leren van elkaars praktijkervaringen.

Onderzoekers

De actieleerteams zijn begeleid door onderzoekers Terry Akins en Elsbeth Kamphuis. Terry heeft ervaringskennis en kan als geen ander het kind-perspectief naar voren brengen. Actieleerteamleden gaven ook deze keer weer aan hoe waardevol het is om hem vragen te kunnen stellen. Zoals: “had jouw vader/moeder het wel eens over ons, de PIW-ers en casemanager? Denk je dat jouw vader/moeder het met de professionals die hij had weleens over jou heeft gehad? Was de band tussen jou en je vader/moeder onderwerp van gesprek? Had je dat gewild? En hoe?’’.

Elsbeth Kamphuis begeleide het reflectieproces waarbij de deelnemers reflecteren op wat maakt dat ze doen wat ze doen en wat ze zouden willen uitproberen. Zij daagt de professionals uit te reflecteren op hun handelen door vragen te stellen als “Hoe lukte het je om ouderschap bespreekbaar te maken? Wat deed je precies? Wat zei je? Wat dacht je? Wat voelde je? Wat is daarvan de impact op de gedetineerde? Wat maakt het dat je doet wat je doet? Wat helpt je en wat houdt je tegen? Wat wil je gaan uitproberen? “.

 

Opvolging van project ‘Vader Blijf Je’

Deze keer richtte het project zich voor het eerst op de moeders en was het een opvolging van het project ‘Vader Blijf Je’. Dit actieleertraject heeft plaatsgevonden in de PI’s in Dordrecht, Vught en Ter Apel. Ook bij forensische kliniek de Woenselse Poort is het actieleertraject geïmplementeerd om de ouderschap te bevorderen.

 

Doel van het actieleertraject

Een actieleertraject bestaat uit vijf actieleerbijeenkomsten met het doel dat professionals, die werken met ouders binnen de muren (PIW-er of Casemanagers), ontdekken wat ze nu al doen en wat ze nog meer kunnen doen in het bespreekbaar maken van ouderschap. Doordat professionals reflecteren op- en leren van hun eigen werkervaringen, wordt de praktijk al werkende weg verbeterd: er ontstaat een herstelgerichte praktijk. Het is namelijk zo dat als je als professional aandacht hebt voor ouder-zijn binnen de muren, dat dat bijdraagt aan het herstellen van de relatie tussen ouders en hun kinderen. En dit draagt weer bij aan het afnemen van recidive en vergroten van welzijn. Van zowel de ouder als het kind(eren).

Door praktijkervaringen op deze manier te bespreken met elkaar wordt er volop geleerd van eigen- en elkaars praktijkervaringen.

 

Vervolgtraject

Begin september 2024 gaan de onderzoekers actieleertrajecten begeleiden in de PI van Ter Apel. Daar zijn de onderzoekers al eerder geweest en dat is aanstekelijk gebleken: er staan daar weer vijf ‘verse’ actieleerteamleden in de startblokken.

 

Meer weten over het project?

 

Bekijk hier de projectpagina

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.