Nina Kramer
Werkervaring
Na het behalen van haar diploma Industrial Design (Design Academy) studeerde Nina op masterniveau af aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht in de disciplines performance-, installatie- en videokunst.
Haar werkervaring ligt op het snijvlak van design, techniek en communicatie, wat uitstekend aansluit bij haar docentschap bij Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda. Daar ligt bij haar het accent op Immersive Storytelling, vooral als coördinator van de module Future Cities en begeleiding van studenten in het CMD LAB. Ze werkte hiervoor als zelfstandige voor onder meer bedrijven als Philips, Atos/Origin en Van Abbemuseum.
Expertise
De laatste jaren legde Nina zich toe op immersive storytelling. Denk daarbij aan gaming, embodied experience design, interactive storytelling en 3D storytelling. Ze is creatief, een conceptdenker en zoekt graag verbindingen. Dit combineert ze met haar ervaring als ontwerper, kunstenaar en docent. Daarnaast is zij gecertificeerd yogadocent en medeoprichter van het gamebedrijf Demonster Games.
Projecten
Bij het lectoraat Gebouwde omgeving onderzoekt zij hoe door middel van Immersive Storytelling toekomstscenario’s voor steden beleefbaar en concreet gemaakt kunnen worden, met de focus op de niet-nabije toekomst. Zij initieerde het project The New Canterbury Tales vanuit haar overtuiging dat verbeeldingskracht en ontwikkelen van gedragen visies noodzakelijk zijn om ons tot deze toekomst te verhouden. Van daaruit kunnen we volgens haar terugredeneren naar een leefbare toekomst voor mens en natuur.